Żyj zdroWIEM! 2024
Zapraszamy dzieci i młodzież oraz ich rodziców na kolejną edycję programu profilaktyczno – rozwojowego. W jego ramach proponujemy:
I. PUNKT INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
Ideą Punktu jest duża dostępność i możliwość uzyskania szybkiej, specjalistycznej porady w obszarze problemów psychicznych m.in. depresji, zaburzeń nastroju, kryzysów psychicznych, różnego rodzaju zaburzeń nerwicowych czy osobowościowych, często dramatycznie wpływających na jakość życia – zarówno osobistego jak i społecznego.
Chcemy, by Punkt był takim pierwszym krokiem na drodze do diagnostyki, czy ewentualnego późniejszego leczenia. By osoby zaniepokojone swoim stanem, czy też zachowaniem dziecka mogły w miarę szybko zasięgnąć specjalistycznej porady, dostać wsparcie, wiedzę i zostać skierowanymi do odpowiednich placówek, w celu ewentualnego leczenia.
Zapraszamy do odwiedzenia Punktu Interwencji Kryzysowej zlokalizowanego przy ulicy Gajowickiej 164/1 we Wrocławiu, gdzie będzie można uzyskać bezpłatną pomoc psychologiczną.
Punkt będzie czynny w czwartki od 14:00 do 17:00 oraz piątki od 16:00 do 19:00.
Konieczna wcześniejsza rejestracja: 71 338 30 03
Zapraszamy zarówno dzieci z rodzicami, jak i młodzież oraz osoby dorosłe.
II. Cykl warsztatów
Odpowiadając na stale zwiększający się wskaźnik zarówno zaburzeń psychicznych jak i samookaleczeń oraz uzależnień od środków psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży, proponujemy cykl warsztatów rozwojowo-profilaktycznych dla uczniów szkół podstawowych klasy IV – VIII.
Treść i sposób ich przekazywania będzie dostosowana do grupy wiekowej. Każdy warsztat trwa 3 godziny lekcyjne. Poszczególne tematy mogą być realizowane niezależnie od siebie w różnych grupach, w zależności od największych zdiagnozowanych potrzeb, jednak rekomendowane jest uczestnictwo w całym cyklu, by zapewnić kompleksowość przekazywanych treści i ćwiczonych umiejętności.
Proponowane przez Nas warsztaty w 2024 roku to:
- RAZEM możemy więcej
Nasze doświadczenia pokazują, że wśród dzieci ze szkół podstawowych nie sam konflikt bywa takim problemem, jak braki kompetencjach związanych z podejmowaniem relacji i współdziałania w zespołach i grupach, w których występuje duża różnorodność. Dzieciom trudno jest wyjść poza własne kliki, mniejsze grupki, w których na co dzień czują się bezpiecznie i współpracować czy nawet współżyć w zespołach klasowych, w pracy projektowej w grupach itp. Dlatego proponujemy warsztat dotyczący współpracy, skupiony na trzech aspektach: komunikacji, akceptacji różnorodności i rozwiązywania konfliktów. Przy czym zagadnienia te będą realizowane w formie dynamicznych zadań, w których dzieci bezpośrednio będą mogły rozwijać i trenować kompetencje w tych obszarach
2. Akceptuję siebie i innych!
Pragniemy skupić się w tym warsztacie na budowaniu tożsamości, samoświadomości mocnych stron oraz wyjątkowości, jaką posiada każdy człowiek. Niezwykle ważnym elementem jest tutaj rozwijanie empatii i kształtowanie właściwego systemu wartości. Internet w dzisiejszych czasach to potęga rozwoju i dostępu do wielu obszarów informacji, jednak jego słabszą stroną jest pewna idealizacja, zwłaszcza jeśli chodzi o obszar fizjologiczny młodych osób. Poprzez social media są oni narażeni na ciągle napotykane wyidealizowane sylwetki oraz sposób życia niektórych celebrytów i gwiazd. W niektórych osobach wzmaga to duże poczucie niedopasowania, odmienności, braku atrakcyjności, co ostatecznie może doprowadzić do obniżenia samopoczucia. Jednocześnie kształtuje się u nich tendencja do oceniania siebie i innych poprzez pryzmat wyglądu, statusu materialnego i osiągnięć, co negatywnie wpływa zarówno na samoocenę, jak i postrzeganie i akceptowanie innych osób. Oprócz trudności w obszarze fizjologicznym, muszą oni mierzyć się z powszechnie znanym w dzisiejszych czasach tzw. „wyścigiem szczurów”, który w niektórych osobach może wzmagać silny lęk przed przymusem osiągania dużych sukcesów i poczucie odrzucenia. Dodatkowym elementem jest również pojawienie się w wielu zespołach klasowych nowych osób – uchodźców wojennych z Ukrainy, wobec których istnieje szczególna potrzeba rozwijania u ich kolegów z klasy rozumienia, empatii, nastawienia na wsparcie
Jest to temat, który w poprzedniej edycji projektu spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród młodych ludzi, którzy są autentycznie i żywo nim zainteresowani, a jednocześnie znajdują się w wieku, w którym trudno im prosić o porady i informacje ze strony osób dorosłych. Niejednokrotnie są zagubieni pomiędzy krążącymi między rówieśnikami informacjami, w których zazwyczaj więcej jest mitów i potocznych przekonań oraz dodatkowych wątpliwości, niż rzetelnej wiedzy i konkretnych odpowiedzi.
3. Czy ze mną wszystko ok?
Wśród licznych zachorowań i występowania zaburzeń psychicznych oraz niewielkiej znajomości norm rozwojowych wśród młodzieży i nauczycieli, ciężko jest rozpoznać w swoich zachowaniach czy symptomach, co jest normą, a co jest już podstawą do konsultacji psychologicznej lub psychiatrycznej. Podobnie rzecz się ma w obszarze dojrzewania fizycznego. Młodzież często zmaga się z licznymi trudnościami, jednak ich podstawową myślą jest, iż to co się z nimi dzieje jest czymś, co przeżywają tylko oni, w dodatku uważając, że emocje te nie są normą. Z naszego doświadczenia wynika, że już na poziomie emocjonalnym młodzież ma trudności w akceptacji i zrozumieniu, iż one wszystkie są ważne, potrzebne i dobre, dlatego warsztat ten skupia się na właściwym rozpoznawaniu swoich stanów i odpowiadaniu na autentyczne potrzeby rozwojowe oraz właściwym reagowaniu na zauważone nieprawidłowości.
4. Emocje – czym są, jak sobie z nimi radzić?
U podstaw większości trudności związanych z problemami natury psychicznej, nieumiejętnością wchodzenia w relacje z innymi, konfliktami, nieadekwatną samooceną, brakiem samoakceptacji, agresją i autoagresją i innymi nieprawidłowościami w rozwoju społecznym i psychicznym leży brak umiejętności rozpoznawania, rozumienia i wyrażania własnych emocji. Dzieciom w okresie dojrzewania dodatkowo utrudnia sytuację duża labilność emocjonalna i częste doświadczanie bardzo silnych, przerysowanych emocji. Ten warsztat jest odpowiedzią na ciągle wymagające rozwoju kompetencje w radzeniu sobie z emocjami.
Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt.
Wszystkie dziania są BEZPŁATNE.
Obowiązują wcześniejsze zapisy, wszelkich informacji udzielamy pod nr telefonu: 71 338 30 03.
Zapraszamy do kontaktu!
Zadanie finansowane ze środków Miasta Wrocław www.wroclaw.pl