Żyj zdroWIEM! 2025
Zapraszamy dzieci i młodzież oraz ich rodziców na kolejną edycję programu profilaktyczno – rozwojowego. W jego ramach proponujemy:
I. PUNKT INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
Ideą Punktu jest duża dostępność i możliwość uzyskania szybkiej, specjalistycznej porady w obszarze problemów psychicznych m.in. depresji, zaburzeń nastroju, kryzysów psychicznych, różnego rodzaju zaburzeń nerwicowych czy osobowościowych, często dramatycznie wpływających na jakość życia – zarówno osobistego jak i społecznego.
Chcemy, by Punkt był takim pierwszym krokiem na drodze do diagnostyki, czy ewentualnego późniejszego leczenia. By osoby zaniepokojone swoim stanem, czy też zachowaniem dziecka mogły w miarę szybko zasięgnąć specjalistycznej porady, dostać wsparcie, wiedzę i zostać skierowanymi do odpowiednich placówek, w celu ewentualnego leczenia.
Zapraszamy do odwiedzenia Punktu Interwencji Kryzysowej zlokalizowanego przy ulicy Gajowickiej 164/1 we Wrocławiu, gdzie będzie można uzyskać bezpłatną pomoc psychologiczną.
Punkt będzie czynny w czwartki od 14:00 do 17:00 oraz piątki od 16:00 do 19:00.
Konieczna wcześniejsza rejestracja: 71 338 30 03
Zapraszamy zarówno dzieci z rodzicami, jak i młodzież oraz osoby dorosłe.
II. Cykl warsztatów
Odpowiadając na stale zwiększający się wskaźnik zarówno zaburzeń psychicznych jak i samookaleczeń oraz uzależnień od środków psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży, proponujemy cykl warsztatów rozwojowo-profilaktycznych dla uczniów szkół podstawowych klasy IV – VIII.
Treść i sposób ich przekazywania będzie dostosowana do grupy wiekowej. Każdy warsztat trwa 3 godziny lekcyjne. Poszczególne tematy mogą być realizowane niezależnie od siebie w różnych grupach, w zależności od największych zdiagnozowanych potrzeb, jednak rekomendowane jest uczestnictwo w całym cyklu, by zapewnić kompleksowość przekazywanych treści i ćwiczonych umiejętności.
Proponowane przez Nas warsztaty w 2025 roku to:
- Sposób na konflikt
Nasze doświadczenie związane z wieloletnią pracą z dziećmi ze szkół podstawowych pozwola nam stwierdzić, że w grupach o dużej różnorodności, gdzie prawdopodobieństwo narodzenia się konfliktu między uczniami jest wysokie, istnieje niski poziom przejawianych umiejętności związanych ze wspólnym podejmowaniem decyzji, krótko mówiąc – współpracy. Rozwarstwienie klas na mniejsze podgrupy, poza które dzieci boją się wychodzić, jest wysokie – dają one silne poczucie bezpieczeństwa, przez co zanika szansa na podjęcie razem wspólnego, większego wysiłku, np. pracy projektowej w grupach. Ze względu na to, chcemy zaproponować warsztat dotyczący współpracy, skupiony na aspektach: komunikacji, akceptacji różnorodności i rozwiązywania konfliktów. Zagadnienia te będą realizowane w formie dynamicznych zadań, w których dzieci bezpośrednio będą mogły trenować i rozwijać te kompetencje.
2. Akceptuję siebie
Współcześnie, w epoce mediów społecznościowych, jesteśmy wystawieni na postacie i sylwetki gwiazd i celebrytów, w znacznej mierze wyidealizowane i odbiegające od tych, które napotykamy na co dzień wokół nas. Zjawisko społecznego porównywania się do tych łatwo dostępnych bodźców dotyka szczególnie dzieci i młodzież, zakotwiczone w okresie poszukiwania własnej tożsamości. W niektórych osobach wzmaga to duże poczucie niedopasowania, odmienności, braku atrakcyjności, co ostatecznie może doprowadzić do obniżenia samopoczucia. Jednocześnie kształtuje się u nich tendencja do oceniania siebie i innych poprzez pryzmat wyglądu, statusu materialnego i osiągnięć, co negatywnie wpływa na samoocenę. Pozostając w obszarze poszukiwania tożsamości – młodzież w okresie szkolnym jest bardzo podatna na oddziaływania grupy rówieśniczej, co w wielu przypadkach może być zjawiskiem negatywnym. Wystawienie na używki, zachowania ryzykowne, prześladowania, przemoc – będące dla niej chlebem powszednim – bez umiejętności radzenia sobie poprzez rozumienie zjawiska i odmawianie, może mieć katastrofalne skutki w dorosłości. Dlatego w przygotowanym przez nas warsztacie chcemy pokazać młodzieży, jak konfrontować się z uwewnętrznionymi, niedoścignionymi ideałami, a także jak szanować siebie, poprzez naukę asertywności. Pragniemy skupić się na budowaniu tożsamości, empatii do samego siebie oraz budowaniu samoświadomości mocnych stron.
3. Czy ze mną wszystko ok?
Wśród licznych zachorowań i występowania zaburzeń psychicznych oraz niewielkiej znajomości norm rozwojowych wśród młodzieży i nauczycieli, ciężko jest rozpoznać w swoich zachowaniach czy symptomach, co jest normą, a co jest już podstawą do konsultacji psychologicznej lub psychiatrycznej. Podobnie rzecz się ma w obszarze dojrzewania fizycznego. Młodzież często zmaga się z licznymi trudnościami, jednak ich podstawową myślą jest, iż to co się z nimi dzieje jest czymś, co przeżywają tylko oni, w dodatku uważając, że emocje te nie są normą. Z naszego doświadczenia wynika, że już na poziomie emocjonalnym młodzież ma trudności w akceptacji i zrozumieniu, iż one wszystkie są ważne, potrzebne i dobre, dlatego warsztat ten skupia się na właściwym rozpoznawaniu swoich stanów i odpowiadaniu na autentyczne potrzeby rozwojowe oraz właściwym reagowaniu na zauważone nieprawidłowości.
4. Lepsi razem!
Już dawno zaobserwowano, że ludzie mają tendencję do gromadzenia się w mniejszych grupach, faworyzowania własnych nad innymi oraz do deprecjonowania obcych nad swoimi. Zjawiska te, w pewnej perspektywie naturalne, ale niosące ze sobą negatywne konsekwencje, szczególnie łatwo jest zaobserwować w środowisku szkolnym, wśród uczniów. Ułatwiony dostęp do informacji sprawia, że wyidealizowane wzorce, stereotypy, negatywne przekonania, mity na temat obcych kultur bardzo płynnie przenikają do świadomości młodych osób, a jeszcze płynniej są przekazywane między nimi. W świecie, z którego wyłania się zarówno wzrastająca różnorodność, ale też coraz większa polaryzacja społeczna, w którym dzieci uczą się, by jednocześnie ułatwiać sobie życie i zawierzać niesprawdzonym informacjom – bardzo łatwo jest o zachowania dyskryminacyjne. Chcielibyśmy za pomocą tego warsztatu pokazać uczniom, jak sprawić, aby do dyskryminacji nie dochodziło, jak akceptować to, że ludzie różnią się od siebie. Naszym celem jest rozwijanie w nich empatii oraz kształtowanie właściwego systemu wartości. Jest to o tyle ważne, że w wielu zespołach klasowych pojawiły się nowe osoby – uchodźcy wojenni z Ukrainy, wobec których istnieje szczególna potrzeba rozwijania u ich kolegów z klasy rozumienia, empatii, nastawienia na wsparcie.
Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt.
Warsztaty psychoedukacyjne dla dorosłych w 2025 r.
Zapraszamy na warsztaty rozwijające kompetencje osobiste i społeczne wspierające zdrowie psychiczne oraz poczucie satysfakcji z życia.
1. Work-life balance a praca zdalna, czyli jak zachować równowagę w życiu.
Termin: 15 marca 2025 r., sobota, w godzinach od 9:00 – 14:00
Dla osób, które chcą poznać zagadnienia zarządzanie sobą w czasie, wyznaczanie priorytetów, efektywność osobistą, osobista definicja równowagi życiowej.
Program:Definicja i korzyści pracy zdalnej, wyzwania związane z pracą zdalną, zasady efektywnego zarządzania czasem, wyznaczanie celów SMART. Techniki i metody zarządzania czasem: metoda Pomodoro, matryca Eisenhowera, technika GTD, Time blocking. Metody redukcji rozpraszaczy. Zachowanie równowagi: techniki relaksacyjne, mindfulness, planowanie przerw i czasu wolnego.
2. Odporność psychiczna – jak dbać o siebie w trudnej sytuacji
Termin: 27 września 2025, sobota, w godzinach 9:00 – 14:00
Kiedy mówimy o odporności psychicznej mamy na myśli umiejętność efektywnego radzenia sobie
z przeciwnościami, niezależnie od okoliczności, w których się znaleźliśmy. Stanowi ona o naszej stabilności emocjonalnej, wytrwałości, otwartości na wyzwania czy umiejętności radzenia sobie z presją otoczenia. Siła psychiczna decyduje o tym w jaki sposób sobie radzimy szczególnie, gdy napotykamy na przeszkody. Jeśli chcesz nauczyć się jak budować swoją odporność psychiczną by wzmocnić poczucie wpływu na własne życie, nabyć umiejętność zarządzania emocjami, wzmocnić zaangażowanie w codzienne sprawy, być otwartym na nowe wyzwania, umiejętnie adaptować się do zmian, wzmocnić poczucie pewności siebie lub poprawić jakość życia i relacji interpersonalnych – ten warsztat jest dla Ciebie. Poznasz między innymi filary odporności psychicznej – model 4C, prosty i skuteczny sposób na ocenę i rozwój odporności psychicznej oraz 7 nawyków skutecznego działania wg Stephena Covey’a, które pomogą zbudować Twoją efektywność.
Wszystkie dziania są BEZPŁATNE.
Wszystkie warsztaty odbywają się na ul. Gajowickiej 164/1 we Wrocławiu.
Obowiązują wcześniejsze zapisy, wszelkich informacji udzielamy pod nr telefonu: 71 338 30 03.
Zapraszamy do kontaktu!
Zadanie finansowane ze środków Miasta Wrocław www.wroclaw.pl
